• חיפוש כללי
  • עסקים
  • אירועים
  • בלוגים

טיפול ושיקום במים

כאבי גב, נפוצים אצל 85% מהאוכלוסייה. המבנה הגמיש של עמוד השדרה בנוי מ33 חוליות, שרירים, דיסקים, ורצועות ויכול לעמוד בעומסים ניכרים.

אולם, בעולם המודרני רבות הסיבות להיווצרות פגיעות בעמ"ש המובילות לכאבי גב. אכן, אחת הסיבות השכיחות לכך שאנשים פונים לרופא ואף מאבדים ימי עבודה רבים.

יש מספר גורמים לכאבי גב:

  • קריעה של רצועות או שרירים פגועים, (תנועה פתאומית,הרמת משא)
  • התכווצות של שרירים(יציבה ותנועה לא נכונה, עודף משקל)
  • אוסטיאוארתריטיס (ניוון כרוני של מפרקי החוליות).
  • פריצת דיסק (לחץ או שחיקה של הדיסק הבין חולייתי)
  • מחלות וגידולי עצם (אוסטיאותפורוזיס, גידול בחוליות)
  • זיהום בחוליות
  • דלקת בחוליות (מחלת בכטרב)
  • סכיאטיקה (כאב שמקרין לאורך עצב השת כתוצאה מהתנפחות או פריצת דיסק)
  • זיהומים באיברים פנימיים.

ישנן מספר דרכים לטפל בבעיות הגב. חלקן ניתוחיות פולשניות כמו: מיקרודקציה (ניתוח להסרת חלקים בולטים של הדיסק), שאיבת דיסק (מוציאים את הדיסק הלוחץ על העצבים), ניתוח להסרת חלק מהחוליה laminectomy, איחוי של עמוד השידרה fusion וחלקן, טיפולים שמרניים כגון: פיזיותרפיה, הידרותרפיה, שיטות התעמלות המחזקות את שרירי הליבה (core).

טיפול במים יעיל ביותר לאנשים עם בעיות בעמוד השדרה בשני מצבים:

  • כטיפול שמרני שבו יתרכז המטופל בחיזוק שרירי הליבה וייצוב השלד, הפחתת העומס על החוליות, הורדת כאב.
  • לאחר ניתוחי גב, המים מורידים את רמת הכאב וטונוס השריר ומסייעים בהחזרת התנועה לעמוד השידרה.

השלבים בטיפול במים:

א. במקירה של מגבלה בתנועה וכאבים חזקים במיוחד

במצבים אקוטיים ולאחר ניתוחים, יש להתרכז בהפחתת הכאב והורדת המתח השרירי ע"י שהייה במים חמימים, ציפה אופקית במים עמוקים, מתיחות עדינות בתנוחות המפחיתות כאב.

טכניקות מסאג' ושיחרור כגון: ג'הארה, ווטסו הן כלי רב עזר במיקרים אלו, הן מרווחות את חוליות עמ"ש ומורידות את העומס ובכך יוצרות הקלה משמעותית על הלחץ שנוצר בין החוליות.

בהמשך ניתן לעבוד עם תרגילים המעודדים יציבה נכונה ובדיקת מנחים ותנועות חופשיים מכאב.

לדוגמא: הליכה אחורנית במים בגובה החזה

תרגילי שיווי משקל במים בגובה החזה.

בתמיכת הקיר,כפיפות בירכיים, סיבובי אגן עדינים ואיטיים, תנועתיות לצוואר.

שלב ב – חזרה לתנועתיות

בהמשך לשלב הראשון, או במצבים של פגיעות גב חוזרות עם כאבים קלים ומוגבלות בתנועה.

נתחיל בהליכה עם דגש על יציבה נכונה. תרגילי תנועתיות של הגפיים והגב, בשילוב מתיחות

אקטיביות.

לדוגמא: תרגילי הליכה: אחורה,קדימה, על הצד דגש על הרמת בירכיים.שילוב שיווי משקל בהליכה, הליכה במישורים שונים.

חיזוק הגוו בשלב זה, יעשה בשכיבה על הגב ע"י תמיכת המטפל .

שלב ג – חיזוק וחזרה לתפקוד

בשלב זה נשתמש בהתנגדות המים לתרגילי חיזוק קלים ונוסיף מכשירים כגון: נודל, כפות, כדור.

נוסיף תרגילים לשיפור היכולת האירובית (הגברת מטבוליזם לאזורים פגועים).

שלב שחייה ואירובי במים עמוקים ורדודים.

חשוב לשים דגש על חיזוק שרירי הבטן לדוגמא:

כיפוף בירכיים לחזה

בחצי שכיבה, התקדמות עם הידיים עם הוצאת כפות הרגליים מהמים.

לטיפול במים יתרונות רבים בשיקום ותחזוק עמוד השדרה והשלד:

ניתן לחזק את השרירים המייצבים ללא עומס על החוליות.

ישנן טכניקות במים, שמטרתן ליצור ריווח של חוליות עמוד השדרה ובכך להפחית את הלחץ על העצב, מה שמוריד את רמת הכאב

המים מרככים את הרקמות הרכות ומסייעים לאלסטיות של השריר ובכך מגדילים טווחי תנועה ומאפשרים תנועה במישורים אשר מוגבלים מחוץ למים.

במים, ניתן להתחיל לעבוד בשלב מאוד מוקדם בשיקום לאחר ניתוחי גב, לחזק ולהחזיר תנועה גם במצב שעדיין אין נשיאת משקל מלאה.

התרגול במים מרגיעה ומחזיר למטופל את תחושות הביטחון והנועם בגופו.